مشکل بنیادی آکادمی ادبیات ما، تعریف نکردن موضوعش است
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۱۳۰۴۹
چهاردهمین نشست مجازی از مجموعه برنامه سخن؛ جستاری در ادبیات و شعر پارسی با موضوع «ادبیات معاصر ایران و ادبیات جهان» سهشنبه 25 آبان در صفحه اینستاگرام خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ در این برنامه رضا زنگنه، مدرس و پژوهشگر ادبیات فارسی به گفتوگو با نوید نادری، پژوهشگر و مدرس دانشگاه پرداخت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در ابتدای این نشست نوید نادری درباره چیستی ادبیات معاصر بیان کرد: اگر بخواهیم از گزارههای بدیهی مانند «ادبیات معاصر هم عصر ما است» یا «ادبیات صد سال اخیر» و ... فراتر برویم، باید به این پرسشها پاسخ داد که آنچه ادبیات معاصر میگوییم چیست؟ متونی که به عنوان ادبیات معاصر و نمونههای آن میشناسیم، در این باره چه میگویند؟ آیا ردی از پاسخ به این پرسش در آن متون میتوان پیدا کرد؟ آیا دغدغههای مشترک دارند و تفاوت خودشان با ادبیات قدیم را به شکل خاصی تعریف میکنند؟ باید از خودآگاهی ادبیات معاصر نسبت به خودش شروع کنیم.
نادری با اشاره به مقدمه یکی بود یکی نبود، عنوان کرد: کتاب یکی بود یکی نبود حدود سال ۱۳۰۰ منتشر شد و مقدمه آن حدودا ۲ سال پیشتر از کتاب در سال ۱۲۹۸ نوشته شده است. مقدمه با این جمله شروع میشود که «ایران امروز در جاده ادبیات از اغلب ممالک دنیا بسیار عقب افتاده است.» در اینجا استعاره جاده ادبیات میگوید که یک جاده ادبیات وجود دارد و روی این جاده ممالک متفاوتی قرار دارند که نسبت جلو و عقب بودن با هم دارند که این استعارهای از تاخر زمانی است. در واقع یک مقوله واحد و جهان شمول به نام ادبیات وجود دارد. ادبیات در معنایی که در مقدمه جمالزاده به کار رفته، در یک بافت تطبیقی وجود دارد.
وی افزود: در همان مقدمه، این ادبیات پیوندی با چیزی دارد که جمالزاده به آن جوهر ایرانی میگوید. «همان جوهر استبداد ایرانی که مشهور جهان است، در ماده ادبیات نیز دیده میشود.» پس ادبیات یک جایگاهی است که این جوهر ایرانی در آن تجلی پیدا میکند. در مقدمه جمالزاده، ادبیات یک پیوند بنیادی با مردم دارد و وظیفه تربیت آنان را برعهده دارد. به همین دلیل است که واژه کلیدی مقدمه جمالزاده، دموکراسی ادبی است. او میگوید برای اینکه ادبیات ایران به ادبیات ممالک دیگر برسد باید به سمت دموکراسی ادبی حرکت کند که امکان رابطه تربیتی بین نویسنده و مردم را فراهم میکند و مهمترین شکل بروز آن این است ادبای ایران از استبداد دست بردارند. صرفا با ادبای دیگر حرف نزنند و به سمت انشای ساده و بیتکلف عوام فهم حرکت کنند که از این نظر فرم رمان به بهترین وجه میتواند این کار را انجام دهد. فرم رمان میتواند گونههای متفاوت زبانی را در خود جای دهد.
نادری اضافه کرد: مسئله بنیادی در آن دوره، مشروطه بود که در زبان ادبیات هم به همان سمت میرویم و جمالزاده به آن زبان رایج و معمولی کوچه و بازار میگوید.
در بخشی از این نشست زنگنه پرسید: آیا این مفهوم جدید فاصلهای حداکثری با مفهوم کهنی که اهالی یک زبان مشترک داشتند، دارد؟ متحول شده و یا تکامل یافته آن است؟
نادری گفت: ادبیات کهن بر یک «ما» ملی شکل گرفته و ادبیات معاصر نیز در نسبت یک «ما» ملی شکل میگیرد. من برای فاصله ادبیات معاصر و کهن، متری برای سنجش ندارم. این دو به لحاظ کیفی متفاوت هستند. این ما ملی به شکل مشخص در بافتی شکل میگیرد که مردم در یک پیوند بنیادی با جغرافیای مشخص تعریف میشوند.
این پژوهشگر درباره وضعیت آکادمی ادبیات امروز توضیح داد: برخی میگویند آنچه که بعد از عروض نیمایی داریم، نثر شاعرانه است و دیگر شعر نیست. بر یک مبنایی سوری میگفتند که شعر آن چیزی است که وزن داشته باشد و آنچه وزن ندارد، شعر نیست. به لحاظ روشی چهطور ممکن میشود ما چنین چیزی را بگوییم؟ فکر میکنم به لحاظ روشی هنگامی ممکن است که ما اساسا روشمان از بنیاد، غیر تاریخی باشد. در جایگاه مطالعات ادبی اولین چیزی که باید مطرح باشد، باید این باشد که یک موضوع مشخص مطالعه داریم و این موضوع وابسته به قضاوتهای خاص و پیشین من نیست. مشکل بنیادی آکادمی ادبیات ما این است که هنوز نتوانسته موضوع خود را تعریف کند. برای تعریف این موضوع باید اول ببیند در پاسخ به پرسش چیستی ادبیات معاصر، بگوید که چه چیزی است و در واقع از بازتولید گزارههای هنجاری سر باز زند.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: فرهنگ و هنر ادبیات جاده جهان دموکراسی ایران رمان وزن شعر ادبیات ایران جهان دموکراسی شعر ادبیات معاصر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۱۳۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دوستی: تعریف منابع چندگانه اعتباری ضامن پیشرفت پروژههای پیشران بوده است
استاندار هرمزگان گفت: تعریف منابع چندگانه اعتباری تصمین موفقیت و پیشرفت پروژههای پیشران بوده و امسال نیز همین منابع ترکیبی، پروژهها را به پایان می رسانیم.
به گزارش گروه استانها خبرگزاری دانشجو، مهدی دوستی استاندار هرمزگان در نشستی با معاونان امور عمرانی و اقتصادی و مدیران مرتبط دستگاههای اجرایی مسائل و چالشهای پروژههای پیشران را بررسی کرد و گفت: پایان سالجاری تعهدات دولت با اولویت سه حوزه درمان، آب و مسکن به مردم تقدیم میشود.
وی راز موفقیت و پیشرفت پروژه های پیشران استان را استفاده از منابع اعتباری ترکیبی دانست و افزود:امسال نیز همین منابع اعتباری در قالب اعتبارات داخلی، مولدسازی، تسهیلات، کمکهای فنی_اعتباری، اعتبارات سفر دور دوم، سرمایهگذاری بخش خصوصی، کمکهای خیرین و مسئولیتهای اجتماعی برای اتمام پروژههای اولویت دار استان به خدمت گرفته می شوند.
مهدی دوستی در بررسی جزییات پیشرفت برنامه های پیشران و چالشهای پیش رو تاکید داشت: مدیران طبق برنامه زمانبندی تامین منابع، ایجاد ساختار مدیریت پروژهها و نظارت جدی بر روند اجرایی آنها همچنین گزارش کار را بصورت پیوسته در دستورکار دارند.
گفتنی است در این نشست تکمیل دو بیمارستان ۱۶۰تختخوابی میناب و ۵۳۱تختخوابی ، ۳۰هزار پروژه مسکن ملی و ۵راه دسترسی آنها،تحویل زمینهای طرح جوانی جمعیت، پیگیری انجام تعهدات شرکت زیرساخت موضوع ترانشه حاجی آباد و پل کنخ، افزایش ظرفیت منجر به تولید آبزیپروری، نصب سازههای زیستگاه مصنوعی ماهیان،تکمیل و آغاز به کار مراکز بازسازی ذخایر آبزیان، اتمام مراحل زنجیرههای کاغذ، موز، گلخانهها، پرورش جلبک و شتر بررسی شد.