کنگره «سهنسل با ادبیات معاصر» در تبریز آغاز بکار کرد
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۱۴۹۲۹۳
تبریز - ایرنا - کنگره «سهنسل با ادبیات معاصر» با حضور نویسندگانی چون محمود دولت آبادی، هوشنگ مرادی کرمانی، فریبا وفی، نادر ساعی ور، بلقیس سلیمانی و جمعی از مترجمان جوان در تبریز آغاز بکار کرد.
به گزارش روز سه شنبه ایرنا، دبیر علمی این کنگره در آغاز این مراسم با توجه به نقش ادبیات در آگاهی ملل و جوامع گفت: ادبیات معاصر از سال ۱۲۸۰ شمسی تاکنون ادبیاتی است که از دربارهای پادشاهان رها شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
عبدالله باقری حمیدی افزود: وقتی به گذشته ادبیات توجه میکنیم، میبینیم چیزی بنام مردم وجود نداشت و ملت به عنوان یک واژه، ۱۲۰سال در ایران عمر دارد و از آن زمان است که احساسات به میان مردم آمد.
باقری حمیدی با اشاره به توجه ویژه این کنگره به نویسندگان و رماننویسان، خاطرنشان کرد: شعر قالبی است که اسیر زبان است و نمیتواند از مرز زبان فراتر برود و جهانی شود.
وی گفت: من به جوانان توصیه میکنم که وقتی بیکار هستند، نثر بنویسند، زیرا شعر ماندگار نیست و در عین حال نثری که نوشته میشود، متعلق به تمام مردم جهان است.
باقری حمیدی ادامه داد: البته یک شعر استثنایی مربوط به خودمان است که در تمام جهان خوانده می شود به جز در ایران و آن هم رباعیات خیام است.
دبیر علمی کنگره «سه نسل با ادبیات معاصر» خاطرنشان کرد: نثر محدود به زبان نیست برای اینکه وابسته به روایت است و امروز رمان «کلیدر» شاهکار محمود دولت آبادی را در اقصی نقاط دنیا همه می خوانند و لذت می برند.
وی از منظومه «حیدربابایه سلام» استاد شهریار به عنوان نمونهای معدود از شعرهای جهانی یاد کرد و گفت: این منظومه تمام ویژگیهای یک رمان پستمدرن را دارد و برای همین برای تمام جهان قابل استفاده است؛ شاعر در این منظومه با کلمات روستای ویرانی را میسازد.
باقری حمیدی «سهنسل با ادبیات معاصر» را یک کنگره بینالمللی دانست و افزود: در این کنگره هیچ تشریفاتی وجود ندارد و تنها هدفمان این است که گروهی از انسانهای کتابخوان و اهل ادب گرد هم بیایند و بر معلومات خود بیفزایند.
وی با انتقاد از رسانهها که مدام درحال تبلیغ سلبریتیها هستند، اظهار داشت: آنهایی که فرهنگ را میسازند، کسانی هستند که در یک گوشه برای خودشان میاندیشند، مینویسند و تولید میکنند.
به گزارش ایرنا، نشست تحلیلی «اقتباس در فیلمنامهنویسی ایران» با سخنرانی هوشنگ مرادیکرمانی و نادر ساعیفر، «چهل سال ترانه ایران» با سخنرانی امیر ارجینی و حسین غیاثی، نشست «تجربه رماننویسی» با حضور محمود دولتآبادی، شمس لنگرودی، فریبا وفی و بلقیس سلیمانی، «بررسی جایگاه تبریز و ادیبان تبریزی در ادبیات معاصر ایران و منطقه« با سخنرانی علی دهباشی، جمشید علیزاده و صالح سجادی و شب شعر با حضور شاعرانی چون نادر الهی، شمس لنگرودی از جمله برنامه های این کنگره است.
کنگره سه نسل با ادبیات معاصر تا روز پنجشنبه 25 مرداد در تبریز ادامه می یابد و مراسم پایانی با حضور نویسندگان و مترجمان نامدار و علاقمندان ادبیات داستانی در تالار پتروشیمی برگزار می شود.
6132/518
منبع: ایرنا
کلیدواژه: فرهنگي كنگره ادبي ادبيات معاصر تبريز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۴۹۲۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جمعی از اساتید ادبیات به تماشای «مست عشق» نشستند/ حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
روز جمعه ۱۴ اردیبهشتماه اکرانی خصوصی از فیلم «مست عشق» در موزه سینما تدارک دیده شده بود تا سازندگان این فیلم سینمایی میزبان برخی از چهرههای حوزه مولویشناسی و شمس پژوهی و شاهنامهپژوهی همچون محمدعلی موحد و میرجلالالدین کزاری و نیز بزرگان دیگری همچون ژاله آموزگار (پژوهشگر فرهنگ و زبانهای باستانی)، عبدالمجید ارفعی (متخصص زبانهای باستانی و مترجم خط میخی عیلامی)، احمد محیط طباطبایی (رییس ایکوم)، لوریس چکناواریان (آهنگساز و رهبر ارکستر)، یونس شکرخواه (متخصص علوم ارتباطات) و حجتالله ایوبی (رییس سابق سازمان سینمایی و کمیسیون ملی یونسکو) شدند.
در میان این چهرههای فرهنگی و هنری، محمدعلی موحد به تماشای فیلم نشست.
از راست: لوریس چکناواریان، محمدعلی موحد و میرجلالالدین کزازیدر ابتدای این مجلس و پیش از نمایش فیلم، حجتالله ایوبی در سخنانی کوتاه گفت: ملت ایران یک بدهی به دنیا داشت و دنیا هم یک مطالبه بزرگ از ما. سینمای ایران که جزء سینماهای برتر جهان است باید کاری را برای حضرت مولانا و شمس انجام میداد.
او با تاکید بر اینکه خودش فیلم را ندیده است، ادامه داد: من این تلاش و عزم را گرامی میدارم بویژه آنکه بارها از زبان بزرگان جهان شنیدم که چه معمایی در سینمای ایران وجود دارد که با وجود حداقل امکانات این چنین درخشان است؟ به نظر بنده، راز و رمز این موفقیت در این سالن حاضر است؛ پشتوانه سینمای ایران ادبیات فاخر و گنج معنوی آن است که در هیچ کجای جهان وجود ندارد. سینمای شاعرانه ایران مرهون بزرگانی است که امروز در اینجا نشستند و آقایان فتحی، توحیدی و دیگر هنرمندان در این فضا تنفس کردند و با محمدعلی موحد زندگی کردند. فیلم و نگاه آنها عطر و رنگ موحد و کزازی و شفیعی کدکنی و بزرگان دیگر را میدهد. من این عزیزان را به "نام" و بدون لقب صدا کردم چون استاد شفیعی کدکنی در آخرین شماره مجله «بخارا» زیبا گفته است که محمدعلی موحد بالاترین لقبش در همین است که «محمدعلی موحد» است و لقب و پسوند و پیشوندی برازنده او نیست. این برای بقیه اساتید هم صدق میکند.
ایوبی افزود: یقین دارم که استقبال فراوان مخاطب آغاز راهی است که باز هم از مولانا و شمس سخن گفته شود.
سپس فرهاد توحیدی - فیلمنامهنویس «مست عشق» بیان کرد: نوشتن فیلمنامه این کار در کنار جناب آقای فتحی حدود سه سال و اندی طول کشید و در طول نوشتن متن، سایه معنوی دکتر موحد بر سر این کار بود.
او با اشاره به شیوه روایت فیلم گفت: من به عنوان یک معلم کوچک فیلمنامهنویسی عرض میکنم که سالهاست در میان همکارانم و بخصوص در میان جوانان علاقهمند به فیلمنامهنویسی اشتیاق زیادی برای گذر و عدول از نوشتن فیلمنامه به سبک و سیاق کلاسیک در چهارچوب شاهپیرنگ میبینم. آنها بسیار دوست دارند که فیلمنامهنویسی متفاوت را با روایتهای موازی تجربه کنند و برای یادگیری تکنیک داستانگویی در فیلمنامه نویسیِ آلترناتیو، طبیعتاً به ادبیات فیلمنامهنویسی ترجمه شده رجوع میشود. این در حالی است که بخت بزرگ بنده و آقای فتحی این بود که در این کار برای سازماندهی روایتهای موازی از دل آثار مولانا و مثنوی استفاده کردیم. شاید بیراه نباشد که بگویم یکی از اولین کسانی که داستانگویی به این شیوه را ابداع کردند حضرت مولانا بود و البته پیشتر از او عطار و سنایی هم چنین تجربهای داشتند.
توحیدی ادامه داد: کوشش ما این بود از آن میراثی که حضرت مولانا و دیگران در روایتگری به جا گذاشتند و بزرگان امروز ادبیات ایران در کتابهای خود شرح دادند، استفاده کرده باشیم و امیدوارم آنچه بر پرده خواهید دید گوشه کوچکی از انتظارات شما را برآورده کند.
در پایان حسن فتحی - کارگردان «مست عشق» که از سر فیلمبرداری سریالش خود را به این برنامه رسانده بود - متنی را قرائت کرد که به این شرح بود: «همه ما آدمها بیآنکه خواسته باشیم، متولد میشویم و طنز قضیه در این است که چه بخواهیم و چه نخواهیم، متولد شدن ما با نوعی مسئولیت اخلاقی همراه است؛ مسئولیتِ اینکه اوضاع جهانی را که لُملُمه میزند از حرص و طمع و کشتار و ویرانی، با افعال خودمان سیاهتر از آنچه که هست نکنیم. پیام شیرین و شکّرین شمس و مولانا در این زمانه تلخکامی و خشونت و نفرتپراکنی، میتواند بارقه امیدی باشد برای ما ساکنانِ به عادت و روزمرگی گرفتار شدهی این روزگار تا شاید با پرهیز از خودشیفتگی و افکار خشک و تنگنظرانه در افعال و کردار خودمان تأمل و نواندیشی و تجدیدنظر کنیم.
این اثر سینمایی بیهیچ تفاخری برگ سبزی تحفه درویش و نمایش قطرهای از دریای بیکران اندیشههای عرفانی است.»
در این زمینه بخوانید:
تمجید میرجلالالدین کزازی از «مست عشق»
ژاله آموزگار منبع: خبرگزاری ایسنا